آموزش مرحله به مرحله ساخت کارتینگ
آموزش مرحله به مرحله ساخت کارتینگ
آموزش ساخت همراه با توضیحات و تصویر واضح
ماشین های کارتینگ به علت جمع جور بودن و دارای هیجان زیاد در هنگام سواری،استفاده از این خودرو ها زیاد شده و تقضا برای خرید این گونه خودروها زیاد شده ولی به علت گرانی و بسیاری از مساعل امکان خرید ماشین های کارتینگ و لوکس با امکانات بالا برای همه مقدور نیست،به همین دلیل می توان با هزینه خیلی کم این خودروی زیبا را درست کرد ما در ادامه مطلب به شما آموزش ساخت این خودروها را آموزش می دهیم.
مراحل ساخت:
1.مرحله اول:وسایل و قطعات مورد نیاز
2.مرحله دوم : طراحی شاسی و ظاهر فریم
3.مرحله سوم:ساخت محور چرخ و حرکت های چرخ های جلو
4.مرحله چهارم:شفت فرمان
5.مرحله پنجم:فرمان و زاویه حرکت چرخ ها
6.مرحله ششم:نصب چرخ های جلو
7.مرحله هفتم:چرخ های عقب
8.مرحله هشتم:موتور
9.مرحله نهم:صندلی و سیستم کنترل ترمزها
10.مرحله دهم:نقاشی و استفاده خودروی کارتینگ
****************
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاسپانسرـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شرکت فنی مهندسی آراد صنعت(تعمیر دستگاه های معاینه فنی)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1.مرحله اول:وسایل و قطعات مورد نیاز:
لوله و باکس های فلزی (آهن) برای شاسی و پشتیبانی
فرمان
صندلی
صفحه فلزی
میل گرد
لاستیک ها
پیج و مهره های همه فن حریف
چرخ دنده
موتور و سیستم قدرت ( ترجیحا موتور موتور سیکلت )
2.مرحله دوم : طراحی شاسی و ظاهر فریم :
***********
***********
برای اینکه در اجرا به مشکل بر نخوریم بهتر است در طراحی نقشه شاسی از نقشه های آسان استفاده شود.همچنین باید قدرت تحمل و وزن شاسی را در نظر گرفت.سپس با استفاده مواد اولیه مد نظر (مثال:آهن-قوطی فلزی-آلومنیوم و....)همراه با چوش زدن یا پیچ مهره شروع به ساختن شاسی کنید و اگر از نقشه شاسی رسم شده توسط ما ساتفاده کرده اید باید طرح ساخته شده شبیه تصویر بالا باشد.
3.مرحله سوم:حرکت های چرخ های جلو و ساخت محور چرخ
*************
***********
**********
برای ساخت محور چرخش چرخ های جلو و حرکت چرخ ها به راست و چپ شما می توانید از یک تسمه به پهنا 2.5 سانتی متری و طول 18 سانتی متر استفاده کرده و آنرا به شک U در بیاورید *( دقت شود که به طور صحیح اظلاع تقسیم شود)* طول این U باید 5 ، 8 ، 5 سانتی متر باشد تا قدرت آن حفظ شود . لازم به ذکر است به 2 عدد از این U نیازدارید. بعد از ساختن این دوقطعه هم اکنون در بالا و پایین باید سوراخی به اندازه پیچ و مهره دریل کنید ، سپس پیج را از درون لوله ای قوی که داخل U است رد کرده و با مهره سفت نمایید. مطمئن شوید که سوراخ ها در یک راستا و قدر تسمه شما از بین نرود. و لوله قادر به چرخش باشد. به این منظور می توانید از لوله با محیط 1.2 اینچ و پیچی بلند که کل لوله را در بر بگیرد استفاده نمایید. در مرحله بعد برای چرخش لاستیک ها از یک پیچ قوی و بلند استفاده نمایید و با زاویه 90 درجه به لوله چوش دهید. و در انتها U ها را به مکان قرار گیری چرخ ها جوش دهید.
4.مرحله چهارم:شفت فرمان
**********
********
طول لوله جهت قرار گرفتن فرمان بسته به نقشه و طراحی شما می باشد،شفت فرمان شامل یک لوله 1.2 اینچ تو خالی می باشد،در این طراحی شما می توانید از لوله به طول 46 سانتی متر استفاده نمایید. دقت کنید لوله در نظر گرفته شده برای چرخش درون شفت شما به راحتی چرخش داشته باشد. همچنین به 2 واشر نیاز دارید تا درون شفت قرار برگیرد برای جلوگیری از لغزش لوله داخل شفت.*(شما می توانید از بلبرینگ استفاده نمایید که مسلما نیازمند دقت و اندازه گیری و هزینه بیشتر می باشد)*
5.مرحله پنجم:زاویه حرکت چرخ ها و قرار گیری فرمان
**********
**********
در این مرحله باید به راست و چپ چرخیدن چرخ های جلو را ایجاد کنیم ، به این منظور از یک قوطی مربعی به 11 سانتی متری را انتخاب می کنیم که از دو سمت پیچ ها به صورت 90 درجه به آن جوش داده است نیازمند هستیم. در مرحله بعد توسط یک محور U شکل که به لوله فرمان متصل می شود. و نقطه چرخش U به قوطی مربعی جوش داده شود.
در مرحله بعد ، 2 لوله تو خالی که درون پیچها قرار بگرید انتخاب کرده و به دو میل گرد جوش می دهید و لوله ها که به عنوان شفت استفاده شده درون پیچها با مهره سفت و محکم کنید *(لطفا دقت کنید که طول میل گرد ها به اندازه ایی باشد که به چرخ ها برسد)*.
6.مرحله ششم:نصب چرخ های جلو
*********
***********
برای چرخ ها می توان از چرخ های فرغون یا چرخ های ماشین های کوچک یا در صورت موجود بودن از چرخ های مخصوص کارتینگ استفاده کنید.به این منظور پیچی که در مرحله سوم به قطعه U شکل متصل نموده باید درون چرخ قرار بگیرد و با مهره سفت گردد. همچنین قوطی جداگانه به لوله اصلی جوش داده شود که در انتهای آن از شفت برای چپ راست کردند لاستیک ها استفاده نمایید. که به میل گرد ها قسمت مرکزی فرمان در مرحله قبل متصل نمودیم متصل شود همانند تصاویر بالا.
شما در حال خواندن:
آموزش مرحله به مرحله ساخت کارتینگ
7.مرحله هفتم:چرخ های عقب
********
*********
**********
محور و چرخنده های انتقال قدرت در این خودرو می تواند از دوچرخه ها قدیمی انتخاب شود و بر روی میله انتقال قدرت در 2 سمت چپ و راست نصب شود . این منظور باید اندازه گیری دقیقی از محل قرار گیری چرخ دنده ها انجام دهید که در محل مناسب قرار گیرد. چرخ دنده باید به چرخ جوش داده شود و سپس چرخ درون لوله اصلی که به بدنه متصل شده است قرار گیرد و توسط مهره چرخ در مکان خود مستحکم شود.
8.مرحله هشتم:موتور
*******
در این مرحله صفحه فلزی که محل قرارگیری موتور می باشد در مکان مناسب جوش داده می شود و موتور شما بر روی آن پیچ می شود. قدرت موتور در نظر گرفته شده در این عکس 3 اسب بخار می باشد . شما همچنین می توانید از موتور های موتورسیکلت های ایرانی اتوماتیک استفاده نمایید.
9.مرحله نهم:صندلی و سیستم کنترل ترمزها
********
*******
*********
*********
برای این مرحله شما می توانید از صندلی قدیمی استفاده کنید و آنرا به 2 قسمت تقسیم نمایید. و در محل قرار گیری نصب نمایید. همچنین در سیستم ترمز دوچرخه یا موتور قدیمی برای گاز و ترمز در 2 سمت مختلف اسفاده نمایید. دقت کنید که سیستم ترمز در جهت خلاف موتور نصب شود برای سهولت کار همچنین بایست دیسک به چرخ عقب جوش داده شود و چرخ درون محور اصلی قرار گیرد. و سیستم تمرمز که کنترل آن را بر عهده دار بر روی شاسی نصب شود.
*(شما همچنین می توانید برای گاز سیستم پدال تهیه نمایید که مسلما پیچیدگی بیشتری برای ساخت خواهید داشت)*
10.مرحله دهم:نقاشی(رنگ آمیزی) و استفاده خودروی کارتینگ
آیا متوانیم با وسایل دور رختنی استفاده کنیم